Tuesday 15 December 2009

MEMBACA ARAH PEMBANGUNAN NUKLEAR DUNIA



Membaca tentang nuklear banyak segi penggunaan yang dapat diambil. Lebih-lebih lagi tenaga nuklear dapat berfungsi sebagai tenaga alternatif guna untuk menampung keperluan tenaga yang sedia ada. Namun jika tenaga nuklear dapat berfungsi sebagai tenaga pemusnah massal yang sekaligus boleh melanggar hak asasi manusia.


Amerika dan Rusia merupakan dua kuasa besar yang merupakan negara nuklear terbesar melanjutkan perundingan pelucutan senjata nuklear merupakan isyarat yang penting bagi perdamaian dunia. Perjanjian yang termeterai antara Presiden Amerika Barrack Obama dan Presiden Rusia Dmitry Medvedev. Perjanjian ini adalah lanjutan daripada Perjanjian Perlucutan Senjata Strategik (START) yang telah dicapai pada Juli 1990 selepas jatuhnya pemerintahan Soviet Union. Perjanjian START ini bakal berakhir pada Desember ini.


Perjanjian ini sangat dinanti-nantikan oleh semua negara-negara dunia, namun adakah Amerika-Rusia mahu melucutkan senjata secara total? Adakah mereka ikhlas dalam perjanjian ini sehingga dalam masa yang sama mereka menghentikan pemasaran senjata mereka ke Negara-negara yang mengalami konflik? Adakah perjanjian ini dalam masa yang sama mendiskriminasikan negara-negara yang berkembang?


Selepas perang dunia berakhir, seluruh dunia mengharapkan bumi ini diamankan daripada bahaya pensenjataan nuklear, tetapi perlombaan tetap berlaku. Kebebasan dan keamanan masih rancu dan suram. Pemberdayaan nuklear turut dilakukan oleh negara-negara berkembang seperti Israel, Iran, India, Pakistan dan Korea. Semuanya mendakwa dibangun nuklear untuk tujuan tenaga, tetapi apa benarkah?


Dalam masa yang sama, pembangunan Nuklear bertujuan menunjukkan kehebatan peradaban manusia, dan dalam masa yang sama membuktikan kebodohan dan kerakusan manusia yang memiliki jiwa penghapus. Negara maju merasa tergugat dengan pengendalian nuklear oleh Negara berkembang telah melancarkan propaganda terhadap Negara-negara berkembang. Sering ditimbulkan persepsi prejudis dan dilabelkan terroris dan mengancam keamanan dunia. Di sinilah terletaknya ketidakadilan diantara Negara maju dan Negara berkembang. Inilah unsur diskriminasi yang dilakukan oleh bangsa kapitalis dalam upaya untuk memonopoli dunia, diteliti agenda secara tersirat nyata ini adalah agenda memperluaskan hegemoni barat terhadap dunia Islam. Bermula dengan dilaga-lagakan antara etnik di dalam negara dan perlagaan antara Negara-negara, campurtangan diplomatik sehinggalah penyerangan secara besar-besaran. Nyata Disebalik propaganda ini Israel berada di dalam kedudukan selesa. Memberikan kesempatan dan keselesaan kepada Israel untuk melancarkan penyerangan ke atas negara-negara umat Islam. Inilah kejahatan mereka. Mereka tidak akan puas selagi kita tidak berada dibawah belenggu dan telunjuk mereka… Kawan-kawan sahabat semuslim, marilah kita gugat keselesaan Israel dan kita selamatkan saudara-saudara kita….

0 comments: