Monday 7 December 2009

Meskipun ilmu melangit tinggi, namun orang tua juga yang masih ditanyakan

Assalamualaikum dan Salam perjuangan. Agak lama juga tidak bersua di dalam blog misteraim ini. Alhamdulillah Allah telah berikan kesempatan kepada saya untuk me-update blog ini. Mungkin Nampak usang. Hampir berbulan-bulan webpage yang sama dan isi yang sama. Apa boleh buat, kerana sebelum ini saya mengikuti program Kuliah Pengabdian Masyarakat (KPM) selama 45 hari di Desa Penarun Kecamatan Linge Kabupaten Aceh Tengah. Alhamdulillah, kegiatan-kegiatan telah berjaya dilaksanakan. Untuk sementara ini server dan domain blog misteraim ini saya kekalkan buat sementara waktu. Dan saya harapkan kepada pengunjung tidak bosan dan tidak jemu-jemu untuk bertamu di blog saya.


Bercerita tentang pengalaman di tempat orang memang banyak uniknya, pengajarannya, pembelajaarannya dan perkongsiannya dengan masyarakat di sana. Desa Penarun adalah antara desa yang paling unik. Unik segi demografinya, masyarakatnya, sejarahnya dan berbagai-bagai lagi. Namun ada satu hal yang saya sangat kagumi dan yang saya pelajari di sini adalah terkait dengan dua hal iaitu kekaguman saya kepada teknologi irigasi (pengairan sawah) dan ke’kompak’kan masyarakatnya (brotherhood).


Panorama Desa Penarun


Desa Penarun terletak di daerah pergunungan, dalam masa yang sama desa ini mempunyai lahan sawah yang besar. Yang anehnya bagaimanakah bentuk pola fikir orang tua terdahulu sebelum mereka membuka lahan-lahan sawah tersebut sehingga sawah-sawah yang ada sekarang dapat menerima dan menampung air dengan baik. Canggihnya otak mereka, bagaimana mereka memperhatikan kedudukan sungai dan dalam masa yang sama menentukan lahan-lahan sawah. Sangat beza sawah padi huma dan sawah biasa. Sawah biasa mudah ditentukan alirannya. Kadang-kadang hanya dibina empangan untuk menahan dan mengawal perjalanan air sudah cukup untuk mengairi semua persawahan. Sedangkan padi huma airnya ditentukan oleh aliran air sungai dari bukit. Lebih-lebih lagi keadaan lahan dan tanah padi huma tidak rata dan lapang. Malah berbukit-bukit. Semestinya aliran air dibawah tidak boleh naik ke atas… fuhh!!! canggih gila perletakkan pola strategis orang-orang tua Penarun waktu dahulu. Setiap sisinya seakan-akan sudah di brainstorm secara kritikal terlebih dahulu. Padahal mereka tidak bersekolah, apatah lagi kuliah di fakulti pertanian.. Kalau dikatakan, memang penduduk Penarun sewaktu dahulu adalah penduduk yang tertua di Aceh. Menurut sejarah, asal permulaan masyarakat melayu Tua adalah dari suku Gayo yang menetap di Linge (Kerajaan Lingga), Seruele dan Penarun.


Smart Possing; Punca Irigasi sawah bermula


Mungkin kalau difikirkan kembali bagaimanakah sewaktu dahulu peradaban di Mesir di perlembahan Sungai Nil. Mereka memberdayakan ekonomi mereka dengan bercucuk tanam. Dan dalam masa yang sama mereka menentukan lahan yang strategik supaya pengairan air dari Sungai Nil dapat dilakukan dengan lancar sama seperti peradaban di Penarun. Inilah bukti wujudnya peradaban. Bukti peradaban tidak mesti harus dibuktikan dengan bukti peradaban yang bersifat material iaitu tinggalan binaan semata. Tetapi cukup hasil fikiran bagaimanakah mereka mengadopsi dan mengolah alam ini sehingga menjadi suatu bentuk teknologi. Yang semesti ilmuwan sekarang pun tidak menyangka bahawa orang-orang tua dahulu lebih cerdas pemikiran mereka dan lebih maju teknologi mereka daripada generasi sekarang yang tahu mewarisi sahaja tanpa berfikir… Bak kata pepatah saya, “Meski ilmu melangit tinggi, namun orang tua juga yang masih ditanyakan”…Remember our Roots… (bersambung lagi cerita tentang masyarakat Penarun)













0 comments: