Tuesday 11 November 2008

Keamanan di bumi Palestin: Bolehkah Barack Hussein Obama di harapkan?

Kemenangan Obama sebagai President AS yang ke 44 memang telah dijangkakan.

Bagi majority penduduk AS, Obama merupakan harapan baru untuk mereka. Mereka yakin Obama mampu memulihkan kembali pemerintahan kerajaan AS yang rosak di bawah pimpinan George W Bush yang lebih berminat untuk berperang daripada menyelesaikan masalah dalaman AS . Mereka juga yakin Obama mampu memulih kembali ekonomi AS yang sedang tenat. Obama yang mempunyai latarbelakang pelbagai seperti campuran antara bangsa berkulit putih dan hitam, mempunyai bapa yang beragama Islam dari Kenya, dan pernah menetap di beberapa tempat yang berbeza termasuk di Indonesia membuatkan beliau menjadi seorang President AS yang diminati oleh ramai penduduk dunia malah ramai menaruh harapan agar beliau boleh membawa keamanan kepada dunia.

Sepertimana yang selalu dikatakan oleh George W Bush dan beberapa pemimpin lain dunia bahawa apa yang berlaku di bumi Palestin akan memberi kesan kepada keamanan dunia. Oleh itu selain dari memulihkan pemerintahan dan ekonomi AS, Obama sebagai seorang pemimpin yang memimpin sebuah kuasa besar dunia mempunyai tugas berat dan penting iaitu memastikan keamanan di bumi Palestin. Tetapi adakah Obama boleh diharapkan melakukan tugas ini atau beliau seperti George W Bush sekadar menjadi kuda tunggangan rejim Zionis?

Peringkat awal pemilihan untuk pencalunan sebagai President AS, Obama sudah mula dibayangi dengan pengaruh rejim Zionis melalui pelobi-pelobi Yahudi seperti AIPAC.

Pada 5 Jun 2008 sejurus beliau mengalahkan Hilary Clinton dan diumumkan sebagai calun partai Demokrat untuk President AS, hampir secara otomatis beliau pergi menemui beratus-ratus ahli AIPAC di dalam sebuah persidangan anjuran AIPAC. Pertemuan ini amat penting bagi beliau kerana di kalangan pemimpin dan rakyat Israel beliau bukanlah calun pilihan mereka untuk menjadi Presiden AS. Majoriti rakyat Israel memilih John Mc Cain sebagai calun untuk menjadi President. Menyedari pengaruh pelobi –pelobi Yahudi seperti AIPAC dalam percaturan politk di AS, persidangan AIPAC ini merupakan peluang yang amat berharga bagi beliau untuk menjelaskan pandangan beliau terhadap hubungan Israel-AS. Sebarang kesilapan dalam menjelaskan polisi yang akan diambil oleh beliau dalam hubungan AS-Israel ini boleh membawa padah hatta beliau boleh kecundang dalam perjuangan untuk menjadi President AS yang berkulit hitam pertama dalam sejarah AS.

" Any agreement with the Palestinian people must preserve Israel's identity as a Jewish state, with secure, recognized, defensible borders. And Jerusalem will remain the capital of Israel and must remain undivided."

Inilah ucapan yang dibuat oleh Obama dalam persidangan AIPAC ini. Mungkin terlalu terdesak untuk memenangi hati pemimpin dan rakyat Israel termasuklah pelobi-pelobi Yahudi diAS, beliau telah membuat satu ucapan yang dianggap oleh banyak pihak sebagai terlalu "berlebihan" . Membicara isu Jerusalem sebagai hak mutlak Yahudi merupakan satu perkara yang amat sensitive dibumi Palestin hatta Ehud Olmert (perdana Menteri Israel ketika itu), George Bush malah Mahmud Abbas pun tidak berani dan berhati –hati dalam membuat kenyataan seperti ini kerana ia boleh membawa implikasi buruk kepada keamanan di bumi Palestin yang sedang bergolak itu.

Namun begitu dengan ucapan ini dan angin perubahan yang kuat di kalangan rakyat AS supaya pemerintahan AS ala George W Bush dan partai Republikan ditamatkan, Obama mula mendapat tempat di hati rakyat AS berbangsa Yahudi dan rakyat Israel. Melalui kajian yang dilakukan oleh "American Jewish Committee" bahawa peratusan pengundi AS yang berbangsa Yahudi yang akan mengundi Obama berbanding dengan John Mc Cain adalah antara julat 57-30 peratus. Oleh itu kemenangan Obama seterusnya bagaikan boleh dijangka, ini disebabkan beberapa negeri di AS orang Yahudi adalah kuasa penentu.

Bagaimana cepatnya Obama cuba mendapatkan sokongan pelobi Yahudi untuk membantu beliau dalam pemilihan Presiden AS selepas dilantik sebagai calun Demokrat untuk bertanding calun Pressident AS, begitulah cepatnya juga beliau melantik Rahm Emanuel kedalam pentadbirannya sebagai "Chief of Staff di rumah putih (White House) iaitu sebaik saja beliau memenangi kerusi President AS.

Siapakah Rahm Emanuel? Beliau yang disebut sebagai "friend of Israel" oleh rakyat Israel, merupakan seorang Yahudi yang kuat pegangan Yahudinya. Bapanya merupakan seorang penganas dari kumpulan Irgun yang bertanggungjawap terhadap pembunuhan beratus-ratus penduduk Palestin sekitar tahun 1948 semasa penubuhan negara haram Israel. Beliau pernah berkhidmat sebagai relawan di dalam pasukan tentera Israel semasa perak teluk sekitar tahun 1991. Beliau merupakan pembuat dasar dan polisi dalam hubungan Israel/AS semasa pemerintahan Bill Clinton.

Dengan perlantikan Rahm Emanuel ini, pemerintahan Obama di Rumah Putih akan mula diwarnai dengan pengaruh-pengaruh Yahudi yang sudah tentu akan memastikan apa saja dasar atau polisi yang bakal diambil dalam hubungan Israel/AS ataupun hubungan luar yang lain akan menguntung rejim Zionis dan Israel sepertimana yang selalu diperjuangkan oleh pelobi-pelobi Yahudi seperti AIPAC dan kumpulan pelobi Yahudi yang lain.

Oleh itu walaupun sekarang Obama sudah bergelar President AS, namun beliau mungkin tidak berani untuk mempertikaikan bantuan ekonomi yang diberi oleh kerajaan AS kepada negara Israel (tanpa ada perjanjian yang jelas) yang hampir mencecah USD 4.3 billion setiap tahun (walaupun Israel sekarang ini merupakan negara yang pendapatannya yang tertinggi di timur tengah). Selanjutnya Obama mungkin juga tidak berani mempertikaikan tindakan rejim Zionis yang cuba "mengyahdudikan" kota suci Baitulmaqdis kerana tindakan rejim Zionis ini selari dengan apa yang diucapkan oleh beliau semasa persidang AIPAC pada 5 Jun yang lalu iaitu: "And Jerusalem will remain the capital of Israel and must remain undivided."

Menepati apa yang diucapkan oleh beliau juga semasa persidang AIPAC (seperti yang diatas), Obama juga akan membiarkan saja rejim Zionis merampas hak rakyat Palestin dalam usaha mereka membina penempatan untuk pendatang Yahudi di Israel. Obama juga terpaksa mencari formula yang lain bagi mengantikan formula "two state solution" seperti diperjuangkan oleh George Bush bagi menjaga hati rejim Zionis dan orang Yahudi. Semua ini terpaksa dilakukan oleh Obama bagi memastikan pemerintahan beliau terus disokong oleh pelobi-pelobi Yahudi di AS yang mana pengaruh mereka senantiasa memcengkam "White House" sepertimana yang berlaku kepada George Bush dan President-president AS yang lalu. Ataupun Obama sanggup dan berani menerima segala kemungkinan akan berlaku sekiranya beliau engkar kepada kumpulan Yahudi ini.

Semua ini menyebabkan Obama tidak boleh diharap untuk membawa keamanan di bumi Palestin dan seterusnya didunia terutama sekali di negara-negara yang menjadi musuh rejim Zionis seperti Iran, Iraq, Syria dan selatan Lebanon (Hezbullah).

Walaupun dalam keadaan dimana Obama mungkin berkeras juga mahu menukar dasar atau polisi hubungan AS-Israel yang sedia-ada, ianya juga hampir mustahil untuk dilakukan kerana pengaruh kuat Yahudi di "Capitol Hill" dan dia sendiri juga di kelilingi dengan penasihat –penasihat dari dari rakyat AS yang berbangsa Yahudi. Perkara ini disebut sendiri oleh Eran Lerman, Pengarah jawatan kuasa untuk "Israel and Middle East Office of the American Jewish":

"To do that, he is going to need to go to Capitol Hill and build coalitions. And coalition- building in Washington is good for Israel because Israel has many friends on the Hill who could be expected to link one issue to the next."

Benarlah apa yang dikatakan oleh Fawzi Barhoun jurucakap Hamas di Gaza, bahwa tiada perbezaan di antara Barack Hussein Obama dan Jon Mc Cain dalam isu yang berkaitan dengan Palestin. Kedua-duanya menyokong polisi kependudukan Israel (baca: merampas hak rakyat Palestin). Kedua-duanya tidak mempunyai kuasa dan upaya untuk membawa keamanan di bumi Palestin kerana mereka akan terus dibayangi dengan pengaruh rejim Zionis dan orang Yahudi yang lain.

Rakyat AS mungkin telah berjaya membawa satu perubahan politik dimana perjuangan politik di AS tidak lagi diasaskan di atas ketuanan bangsa yang berkulit putih tetapi diasaskan diatas kepentingan negara dan rakyat AS, namun begitu secara sedar ataupun tidak percaturan politik di AS masih lagi kuat dipengaruhi oleh rejim Zionis dan kumpulan pelobi-pelobi yang Yahudi yang mempunyai aspirasi yang berbeza dengan rakyat AS.

Bagi rejim Zionis yang penting bukan negara dan rakyat AS tetapi kelangsungan negara Israel and orang Yahudi itu sendiri. Mereka sanggup membuat apa saja demi kepentingan Israel dan orang Yahudi. Banyak teori, fakta dan bukti yang menunjukkan perkara ini berlaku tetapi cukup kita katakan bahawa rejim Zionis bagaikan tumbunhan parasit yang melekatkan disebuah pokok yang subur , ia akan menghisap segala sumber makanan dari pokok ini sehingga pokok ini terkulai layu. Begitulah juga empayar AS, ia akan jatuh terkulai-layu akibat perbuatan Yahudi sekiranya rakyat AS yang lain tidak bangun bagi membebaskan diri dan negara mereka dari cengkaman rejim Zionis dan Yahudi.

Begitu juga keamanan di Palestin dan dunia umumnya tidak akan dapat dikecapi sekiranya umat Islam tidak bangun dari lena yang panjang. Umat Islamlah sebenarnya sebagai penyelamat kepada dunia bukan Obama atupun Amerika Syarikat.

fwd: Megat S Ibrahim (PACE)

posting: zulfaqar_iirsyadie85@yahoo.com

0 comments: