Monday 11 May 2009

NIZAR SUDAH KEMBALI


AllahuAkbar!!! pada 11 Mei 2009, Mahkamah Tinggi memutus Datuk Seri Nizar Jamaludin masih MB Perak yang sah. Serentak dengan itu diadakan ceramah sempena kemenangan di Markaz Tarbiyah PAS Pusat, Taman Melewar, Selangor yang telah dihadiri lebih daripada 30 ribu penyokong pakatan rakyat.

Keputusan mahkamah itu berdasarkan bahawa Dato’ Seri Nizar hilang status apabila dia meletakkan jawatan dan sebagai menteri besar dan dilakukan undi tidak percaya ke atas Dato’ Seri Nizar.

Pada hari ini 12 Mei juga pihak BN akan mengemukakan rayuan dan mendakwa mereka mempunyai bukti yang kukuh berhubung dengan keabsahan kedudukan Menteri Besar mereka. Di Malaysia selepas Mahkamah tinggi membuat putusan, masih terdapat beberapa step lagi proses mahkamah untuk menggugat keabsahan Dato’ Seri Nizar sebagai Menteri Besar sehinggalah ke Mahkamah Persekutuan.

Serentak dengan itu juga pada hari ini seperti biasa melangkah kakinya ke SUK setelah 4 bulan di kudeta pemerintahan PR. Pada hari ini Dato Seri Nizar akan menemui Raja Nazrin meminta supaya dibubarkan DUN dan dikembalikan hak rakyat untuk memilih pimpinan mereka. Ini adalah solusi terbaik bagi menyelesaikan konflik politik di Perak. Jika diamati kronologi peristiwa konflik politik Perak ini, Datuk Dr Abdul Rahman Hashim dan Datuk Ahmad Kamal Md Shahid adalah key players utama yang mencetuskan suasana political imbroglio..

0 comments: