Friday 26 June 2009

MEMBUMIKAN PATRIOT PKPMI-CA

Salam Muhibbah,

Selepas posting pertama dipostkan, sudah lama kita tidak bersua. Mohon maaf di atas keterlambatan untuk update blog yang baru memucuk ini. Biasalah dunia mahasiswa, penuh dengan kesibukan kuliah, tugas dan aktiviti dakwah. Namun, demi matlamat dan cita-cita Islam, momentum dan konsistensi terus dipacu meskipun tribulasi, mihnah dan minhah mengiringi. Yang paling penting ukhuwah harus tetap disemat dan dijaga (harapan YDP).

Ikhwan Fillah yang dirahmati Allah,

Perjuangan di Aceh hanyalah secebis berbanding dengan perjuangan dan pengorbanan yang di lalui oleh sahabat-sahabat di Negara-nagara lain. Boleh jadi ada antara mereka yang terkorban ketika sedang bertarung dengan tribulasi untuk menuntut ilmu. Untuk Tujuan apa kita belajar dan meneruskan proses pembelajaran? Kenapa kita mesti jauh? Dan kenapa mesti Aceh??? Jawabannya adalah terletak pada diri antum semua… Yang penting antum adalah orang terpilih yang telah dipilih oleh Allah untuk menggali khazanah yang terdapat di Aceh. Apa khazanahnya? Aceh adalah bumi syariat, Aceh adalah tanah konflik dan Aceh adalah tapak musibah… Cukup dengan menggali ketiga-tiga keistimewaan ini sahaja, kita mempunyai added value yang sangat de facto.

Bagi melahirkan generasi harapan yang punya added value dan berkredibiliti tinggi, tidak akan hadir jika ianya berlaku dalam garapan lingkungan sense of belonging. Kerana tuntutan mahasiswa dan tuntutan hidup kita adalah untuk berkolektiviti dan berorganisasi. Janganlah ada yang menyendiri apatah lagi ada yang beroposisi… Maksimalkan PKPMI-CA dengan kritisi… Padukan ukhuwah dengan beraktiviti… Wujudkanlah fungsi antum menjadi mahasiswa yang intelek yang punya potensi untuk merubah diri. Gunanya untuk agama dan membangun bangsa. Mahu tidak mahu mestilah bermula daripada PKPMI-CA. Sayangilah kesatuan kita dan pertahankanlah kedaulatan PKPMI-CA dari anasir yang boleh memeceh belahkan kita dan kesatuan kita. Wujudkan rasa patriotik antum terhadap PKPMI-CA dengan membangunkan thaqafah dan memurnikan fikrah antum untuk memacu dan merintis PKPMI-CA bersama Wehdatul Fikr dan Wehdatul Amal.




Mohd Zaim Irsyad bin Zainal Abidin

Biro Informasi dan Hubungan Luar

Kulliyyah Syariah Jami’ah Ar-Raniry



www.pkpmi-ca.blogspot.com


0 comments: