Wednesday, 31 December 2008

Gurindam Gaza...

Wahai adik...
adik tahu tak,
Gaza itu bukan asing,
Ia memanggil diri masing-masing.

Wahai adik, adik tahu tak,
Gaza tempat moyang nabi Muhammad berdagang,
Di Genting itu para anbiya' dan mursalin pergi berjuang.

Wahai adik, adik tahu tak..
Gaza kini bermandi darah,
Menentang Zionis haram jadah,
Merampas tanah orang sukati dia jah,
Perjuangan diteruskan menanti sudah,
Kepada Tuhan tangan mengadah,
Agar bantuan turun ke lembah.

Wahai adik, adik tahu tak,
Gaza kini lebur,
Tika malam ini/semalam orang lain leka berhibur,
Dengan hiburan yang takkan dibawa ke kubur,
Hogmanay, tahun baru Masihi, hati terkujur,
Entah ke mana hidup dilabur.

Wahai adik, adik tahu tak,
Ramai kawan tak tahu pun,
Rakan seaqidah ditembak dibom,
Ahh peduli apa, aku selesa harta bertimbun,
Semuaya sponsor yang tanggung,
Atau majikan yang kongsi untung.

Wahai adik, adik tahu tak,
Mari kita sejenak berfikir,
Janji kita sebelum dilahir,
Apa sumbangan, perlu dizahir,
Mengapa 1 pound infaq kita kikir,
Mengapa berbangga dengan produk Israel.

Wahai adik, adik tahu tak,
Di Mahsyar kelak, untuk mengelap gagap,
Apa kata kita berhenti berhibur sekejap,
Cukup-cukuplah asyik berentap,
Dengan firework, hiburan dan kepulan asap.

Wahai adik, adik tahu tak,
Mungkin berat membaca gurindam abang,
Kerana berat kelopak mata memandang,
Penat berhibur malam dan siang,
Jangan lupa kita di dunia ini berdagang,
Jangan terlalu singkat mata memandang,
Elak diri daripada malang,
Kembalilah kepada Tuhan Yang Maha Penyayang,
Bersama Gaza, ikhtiarkan berjuang !!!!


Sumber dari: ABUKIFAH (dppg@yahoogroups)



Read more...

Monday, 29 December 2008

TRAGEDI MAAL HIJRAH

Sial, shittt dan celaka puak-puak kuffar dan mereka yang mempermainkan hukum Allah… Tunggulah tentera Ahzab pasti akan tiba.. Allah taala akan memecahbelahkan mereka dan akan membinasakan mereka dengan azab yang sekeras-kerasnya… Mereka telah memerangi saudara kita di Palestin Semenanjung Gaza, mereka juga telah mengancam beberapa negara Islam yang lain, mereka telah mempermainkan hukum hudud, mereka telah melakukan penghinaan ke atas nabi Muhammad s.a.w dan berbagai lagi penghinaan mereka telah lakukan ke atas umat Islam… Bangkitlah wahai Umat sekalian.. Masihkah kalian terus tidur dan berdiam sedangkan agama dan kehormatan saudara-saudara kalian sedang diinjak-injak oleh mereka. Persiapkanlah dirimu wahai umat Islam.. Hijrahlah dan lakukanlah perubahan dengan menyayangi Tuhan kamu, Rasul kamu, agama kamu, ibu bapa kamu dan sauadara-saudara kamu dengan nyawa, darah dan harta kamu. Seperti kata Syekh Usamah bin Ladin mengatakan tidak ada di dalam jiwa dan darah umat Islam melainkan Iman,Hijrah dan Jihad.Jangan takut dan gentar, nusrah Allah pasti akan tiba.. Berjuanglah biar syahid atau memperoleh kemenangan…


SERANGAN ISRAEL TERHADAP GAZA..... (Gambar ihsan dari Ar-Rahmah.com)














Read more...

Friday, 26 December 2008

HIJRAH DAN DAULAH

Hijrah dan daulah merupakan dua kalimah yang penuh bermakna dan saling berkait rapat antara satu sama lain sana ianya tidak boleh dipisahkan. Menjadi suatu kesilapan bagi mereka yang hanya menyebut tentang Hijraturrasul tetapi tidak mengaitkannya dengan pembinaan Daulah Islamiyah kerana ia akan menyembunyikan matlamat utama kebenaran hijrah itu sendiri iaitu menegekkan sebuah Daulah Islamiyah yang memastikan agama bukan setakat memperkatakan masalah individu tetapi turut merangkumi masalah kemasyarakatan dan Negara.

Hijrahnya Nabi dari Kota Mekah ke Kota Madinah bukan setakat berpindah tempat tetapi turut mennghijrahkan keadaan daripada umat yang lemah kepada gagah, umat yang tertindas kepada umat yang bergerak cergas , umat yang melarat kepada umat yang berdaulat, dakwah yang bergerak di dalam lingkungan terbatas kepada masyarakat yang lebih luas. Penekanan terhadap aqidah dan ibadah kepada perlaksanaan semua sistem kehidupan termasuk social.

Hijrah memastikan umat Islam sentiasa bergerak kehadapan bersama suluhan wahyu bukannya undur kebelakang akibat tertipu oleh nafsu, sogokan atau hatta dengan janji pemerintah sekalipun. Hijrah membina suatu identiti diri malah menjadi contoh teladan yang baik kepada umat lain. Umat Islam yang mempunyai jatidiri yang tinggi dihasilkan daripada hijrah di mana mereka sumpama ikan dilaut yang isinya tetap manis walaupun hidup di dalam air masin. Tidak dikira hijrah jika minda, prinsip dan karakter masih dijajah.

Memahami kepada konsep hijrah itu sendiri iaitu berubah daripada satu tahap kurang baik kepada yang terbaik sebelumnya maka kita sebagai umat Islam yang hidup pada zaman yang penuh dengan fitnah cubaan dunia mestilah sedaya upaya bersungguh-sungguh dalam menghayati konsep hijrah ini. Adalah suatu yang amat malang bagi bagi seseorang yang hari ini lebih buruk dari hari semalam.

Umat Islam yang benar-benar berjaya melakukan penghijrahan ke arah yang terbaik mestilah memiliki keyakinan dan komitmen yang tinggi terhadap sistem Islam itu sendiri. Bagi melahirkan keyakinan maka ia disemai melalui budaya ilmu dan tidak mengerti istilah penat dan jemu serta tidak dibatasi oleh factor usia, pengkhususan dan kerjaya.

Kita mengambil contoh bagaimana tindakan tegas Sayyidina Umar al-Khatab dalam mewajibkan setiap peringkat rakyatnya bermula daripada pegawai kerajaan yang memerintah sehinggalah rakyatnya mesti manghadiri majlis ilmu samada sebagai guru yang mengajar atau murid yang belajar yang bagaimana suburnya budaya ilmu sehingga banyak melakukan perubahan kearah kemajuan tamadun kemanusiaan dan kebendaan dapat dicapai.

Ilmu yang dipelajari bukan untuk diaplikasikan pada lingkungan akademik semata-mata. Yang perlunya adalah bagaimana ilmu itu dapat merubah diri kita menjadi yang lebih baik dan sekaligus bermanfaat untuk masyarakat dan ummah. Begitu juga budaya belajar yang dituntut yang tidak hanya terhenti setakat untuk mendapat sijil bagi memperolehi kerja. Status dan harta telah memusnahkan budaya ilmu kepada umat Islam sehingga mereka hanya bergerak untuk memenuhi keperluan peribadi bukannya sama-sama berganding bahu sukarela dalam memajukan umat . Masalah ini semakin parah apabila serangan dan tekanan terhadap pengajian agama dan pemahaman yang menyeluruh tentang sistem Islam terus berlangsung. Tetapi ini semua mesti dijadikan cabaran untuk dihadapi dengan bijaksana sehingga kita mampu mencapai kejayaan bukannya ia dijadikan alasan untuk berhenti daripada melakukan hijrah ke arah yang terbaik.

Umat Islam wajib berubah ke arah yang terbaik sebagaimana yang pernah dicapai oleh tamadun Islam sebelum ini. Umat Islam patut sedar bahawa sebenarnya nenek moyang kita telah mencapai kegemilangan tamadun yang bernilai dan berharga, tetapi ianya telah musnah akibat kelalaian dan kealpaan umat Islam itu sendiri yang membuka ruang kepada musuh untuk merobek serta menghancurkannya sebelum musuh itu membina kemajuan tamadun mereka hasil meniru terhadap tamadun yang pernah ditegakkan oleh umat Islam tetapi dibuang ruh Islamnya. Adakah kejayaan umat Islam terdahulu hanya mampu didengar dan dibaca sahaja oleh umat hari ini tetapi tidak mampu diteladani.

Mengapa musuh Islam mampu mencapai kegemilangan tamadun kebendaan hasil meniru tamadun Islam silam sedangkan kita tidak berbuat demikian sebaliknya hanya menjadi pak turut terhadap kehendak musuh sehingga umat Islam terus ketinggalan dari sudut tamadun kebendaan yang hamper musnah dalam tamadun kemanusiaan. Umat Islam yang digelar umat contoh dan terbaik dari kalangan umat manusia ialah suatu umat yang menegakkan sistem Islam dengan seluruh keupayaan mereka bukan hanya setakat yang dipersetujui oleh nafsu sahaja.

Sesuatu umat hanya mampu berubah daripada perubahan yang dilakukan dari dalam diri mereka sendiri. Bilakah identity umat Islam kembali? Terserah kepada perkataan dan tindakan mereka sehingga mampu membina kembali tamadun yang gemilang. Bersediakah kita untuk melakukan perubahan atau kita terus menjadi umat yang jumud yang hanyut dalam khayalan dan mimpi sendiri tanpa bergerak untuk melakukan perubahan yang terbaik lebih-lebih kita bergelar golongan mahasiswa yang bertindak sebagai ejen perubahan masyarakat, duta penyelamat dan kasih sayang, lebih bagus lagi dengan gelaran sebagai ulama muda..

Kini bukan masa kita bercakap kosong tetapi adalah masa untuk kita merancang dan bertindak sehingga perubahan dapat dibuat dengan baik dan bijaksana.



misteraim; ku lihat "HIJAU"

Read more...

Tuesday, 23 December 2008

HADITHUL-IFK

Jika Menerima Hathul-Ifk Maka Wajib Diteliti Dan Diamati Dahulu


“Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan”

(Surah Al-Hujurat: 6)

Dalam ayat ini, Allah taala memerinahkan kepada hambnya yang benar-benar sadiq kepada Allah dan Rasulny, jika ada orang yang membawa berita tentang sebuah kaum agar dilakukan tabayyun, iaitu lakukan check and balance jangan langsung diterima tanpa dilakukan penyiasatan yang sebenarnya. Jika percaya medahului siasatan, maka akibatnya akan berlaku perpecahan atau pertelingkahan. Inilah yang akan merugikan sesebuah persatuan dan kesatuan.

Ada Dikalangan Merka Hobinya Suka Menyebarkan Hadithul-Ifk

“Sesungguhnya orang-orang Yang membawa berita Yang amat dusta itu ialah segolongan dari kalangan kamu”

(Surah An-Nur:11)

Mafhumnya ayat di atas menyatakan bahawa segelintir penyebar iisu atau pemutar belit fakta itu sentiasa terdapat di dalam sesebuah kelompk atau kelompok kita. Sehingga mereka menjadi dan membentuk satu group discussion bagaimana hendak memecahbelahkan sesebuah kelompok atau persatuanA. Kejadian ini juga pernah berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w.

Balasan Bagi Pelaku Hadithul-Ifk


“Tiap-tiap seorang di antara mereka akan beroleh hukuman sepadan Dengan kesalahan Yang dilakukannya itu, dan orang Yang mengambil bahagian besar Dalam menyiarkannya di antara mereka, akan beroleh seksa Yang besar (di dunia dan di Akhirat)”.

(Surah An-Nur:11)

Maknanya setiap orang yang memepunyai bahagian dalam menyebarkan dan memutarbelitkan fakta dan menyebarkan serta memburukkan isu tersebut telah tetap baginya dosa disisi Allah s.w.t, dan bagi jaguh utama bagi pelaku oenyebar isu tersebut baginya azab yang paling pedih (Menurut Imam Al-Baghawi kepastiannya adalah di dalam neraka.


Menjauhi Su’uzhan dan memasyarakatkan Husnuzzhan


“Sepatutnya semasa kamu mendengar tuduhan itu, orang-orang Yang beriman - lelaki dan perempuan, menaruh baik sangka kepada diri (orang-orang) mereka sendiri. dan berkata: "Ini ialah tuduhan dusta Yang nyata".

(Surah An-Nur: 12)


Berkata Imam At-Thabari bahawa digunakannya kata anfushim dalam ayat ini menunjukkan bahawa kaum mukminin itu ibarat satu tubuh kerana keyakinan mereka satu. Maka paa penyebar isu yang amat busuk itu mencerminkan keadaan dan kondisi hati mereka yang juga amat busuk di dalam, bahkan di sanalah awal mulanya kebusukan tersebutsehingga mereka menjadi suka menyebarkan isu dan memutarbelitkan fakta dan isu, malah mereka juga turut memecahbelahkan jamaah dan kesatuan tersebut. Imam Ibnu Kathir menyebutkan bahawa di dalam ayat tersebut setelah lafaz Zhanna al-mu’minuuna wal mu’mnaat (yang merupakan pekerjaan hati) kemudian diikuti pula wa qalu (ya’ni bi alsinatihim= iaitu pekerjaan mulut ke mulut mereka), Imam Khazin menyatakan bahawa ayat ini menunjukkan berprasangka baik terhadap perbuatan sahabat-sahabat sebelum ada bukti hukumanya adalah wajib, sebagaimana wajib pula jika ada yang menyebarakan isu tersebut, maka yang mendengarkannya wajib mengatakan di depan mukanya: Ini hanyalah kedustaan yang terang-terangan.

Kitb Matan Arbaien Imam Nawawi

Seri Tarbiyah Taujihad Peran

Read more...

Monday, 22 December 2008

TINGGAL BEBERAPA SIDANG DPR LAGI, MEREKA AKAN SEPERTI KITA

Di Indonesia, belum reda dengan pergaduhan (tawuran) antara mahasiswa. Bersambung pula dengan demontrasi mahasiswa yang menuntut supaya Undang-Undang Badan Hukum Pendidikan yang menswastakan sektor pendidikan di Universiti di mansuhkan. Bezanya dengan Malaysia, kerajaan sangat berselera mengekang praktis politik nilai mahasiswa yang menyekat hak-hak berpolitik mahasiswa . Demo kali ini diiringi dengan laungan “interupsi……interupsi”..

Menurut sumber, pengesahan Undang-Undang UU BHP dihadiri sekitar 50 anggota DPR. UU BHP terdiri dari 69 pasal. Pasal yang dipermasalahkan yakni pasal 41 ayat 7 yang berbunyi, peserta didik yang ikut menanggung biaya penyelenggaraan pendidikan harus menanggung biaya tersebut sesuai dengan kemampuan peserta didik, orangtua atau pihak yang bertanggung jawab membiayainya.

Ayat 8 berbunyi, biaya penyelenggaraan pendidikan sebagaimana dimaksud ayat 7 yang ditanggung oleh seluruh peserta didik dalam pendanaan pendidikan menengah berstandar pelayanan minimal untuk mencapai standar nasional pendidikan pada Badan Hukum Pendidikan Pemerintah (BHPP) atau Badan Hukum Pendidikan Pemerintah Daerah (BHPPD) paling banyak sepertiga dari biaya operasional.

Tujuan pemerintah memutuskan UU tersebut adalah sebagai upaya supaya Universiti dapat mandiri dengan kuasa otonomi sendiri. Dalam masa yang sama dapat mengelak dari karenah birokrasi yang menjadi kerajaan kedua di Indonesia ini apabila otonomi kampus di berikan.. Sekali tinjau memang bagus dan mantop. Agenda hebat tapi masih belum setanding Dato Mustapha yang duhulunya hebat dengan wawasan tranformasi pendidikan. Tetapi bagaimana pula dengan Universiti atau Kampus yang masih belum establish dan kurang asset kampus. Kesannya pihak pentadbiran kampus akan mengenakan yuran dan kos pembiayaan pendidikan yang mahal.

Seharusnya pemerintah berkewajiban “memaksa” industri untuk berhubungan dengan pendidikan, misal menyalurkan reward ke pengusaha yang mencurahkan dana riset ke kampus, atau potongan pajak jika ada perusahaan yang menawarkan industrial attachment, dengan demikian, kampus akan lebih dekat dengan industri, dan dananya juga akan mengalir dengan lancar.

Menurut aktivis mahasiswa “UU BHP adalah fakta ketidakmampuan pemerintah atau lebih tepatnya cuci tangan pemerintah terhadap dunia pendidikan. Pemerintah membiarkan swasta mengelola dunia pendidikan dan tentu akibatnya adalah pendidikan di Indonesia akan berbasis kapitalistik. , siapa lagi yang harus diperas kalau bukan mahasiswa ..”

Di mana dalam dunia pendidikan swasta akan mengambil keuntungan yang besar dalam dunia pendidikan, dimana pelajar dan mahasiswa akan menjadi konsumen yang mau tidak mau harus bersekolah dengan biaya mahal agar lulus mendapat pekerjaan yang lebih layak. Dan bagi orang miskin kalimat yang tepat adalah “orang miskin dilarang sekolah”.

Tidak lepas dari situ apabila penswastaan berlaku, dalam hal ini adalah orang asing (barat) yang mengusai sekolah dan universitas-universiti di Indonesia, tentu mereka dengan mudah menyetir pendidikan Indonesia, Dan yang paling berbahaya adalah idea-idea liberalisme, kapitalisme, feminisme dan isme-isme yang bertentangan dengan agama Islam akan mudah dimasukkan ke kurikulum dan pengajaran/pembelajaran di sekolah tentu akan melahirkan individu yang egois, hedonis, kapitalis dan liberalis.

Watak yang sama pelakon berbeza. Fenomena hampir serupa. Mereka sudah merempuh pagar parlimen malah dengan keberanian, mereka menangguhkan sidang parlimen walaupun mereka adalah mahasiswa. Mungkin tinggal beberapa sidang lagi mereka akan seperti kita mahasiswa di Malaysia yang dibelenggu AUKU.. Tidak mustahil AUKU di Indonesia akan wujud.. Bangkitlah mahasiswa Islam.. Sudah sampai masanya kita menguasai suasana moga cahaya Islam tetap mekar…





Demontrasi di Unsyiah














Demontrasi Universiti Indonesia di Bangunan DPR

Read more...

Friday, 19 December 2008

FIKRAH PERJUANGAN ISLAM

Bahan Bacaan Untuk Memantapkan Kefahaman Berkenaan Tajuk Ini:

n Dakwah Islamiah : Ciri dan Matlamatnya – Abdullah Nasih Ulwan.

n Manhaj Hidup Muslim - Sayyid Qutb dan Abu’ A’la Al-Maududi

n Ciri-ciri Khusus Masyarakat Islam – Muhammad Abdullah al-Khatib

n Ciri-ciri Unggul Masyarakat Islam – Dr Yusof al-Qardhawi

n Islam : Fikrah, Harakah & Daulah – TG Hj Abd. Hadi Awang.

Dr Muhd Iqbal …“ Sesungguhnya seorang muslim itu tidak diciptakan untuk mengikut gelombang, lalu berjalan menuruti langkah manusia ke mana sahaja mereka berjalan dan berhadap. Tetapi seorang muslim itu diciptakan untuk menghadapi dunia, masyarakat dan peradaban, yang menentukan arah yang wajib dituruti oleh manusia, mendidik dan mengarah kehendak Islam kepada umat manusia kerana mereka punya “risalah”, punyai ilmu yang “yakin”, mereka bertanggungjawab terhadap keselamatan dunia, perjalanan dan arah tujuannya”


MUQADDIMAH:

n Manusia dilahirkan secara fitrahnya untuk menjadi pejuang…. Terdapat sifat berpasangan dan berlawanan dalam diri manusia.

n Merujuk kepada manhaj perjuangan Islam; matlamat menegakkan u’budiyah kepada Allah dan menolak taghut

n Manhaj perjuangan Islam mesti merujuk kepada ciri-ciri Islam; proses menegakkan aqidah dan syariat hendaklah mengikut manhaj yang selaras dengan ciri-ciri Islam.


ISLAM:

n Agama / Wahyu Allah yang diturunkan kepada manusia melalui perantaraan malaikat Jibril yang mengandungi syariat-Nya.

n Al-Quran dan Sunnah/Hadis


PENGUASAAN & KEFAHAMAN:

n Untuk menjadi orang yang benar-benar hebat dalam memperjuangkan Islam; memahami hakikat Islam dengan baik dan sempurna.


REALITI UMAT ISLAM HARI INI:

n GHAZWATUL FIKR (SERANGAN PEMIKIRAN)

n Menganut ideologi dan fahaman-fahaman sesat dan menyesatkan; nasionalisme, kapitalisme, komunisme, pragmatisme, sekularisme, liberalisme, feminisme, zionisme, hedonisme dll.

FIKRAH PERJUANGAN ISLAM:

n Timbang tara @ kayu ukur menilai semua perkara.



CIRI-CIRI KHUSUS ISLAM:

1. RABBANIYYAH (KETUHANAN)

n Islam datang dari Allah yang bersifat Rab.

n Akan melahirkan mukmin bersifat Rabbani iaitu beriltizam dengan Islam dari segi iktikad, pemikiran, cita-cita, percakapan, dan perbuatan.

n Sumber Rabbani; asas pembentukan dan perkembangan individu dan masyarakat.

2. SYUMUL

n Lengkap dan mencakupi (menyeluruh)

n a) dasar dan teras manhaj.

n b) kesan pembentukan terhadap manusia yang menerimanya.

n c) Pelaksanaan untuk mencapai matlamatnya.

3. INQILABIYAH

n Melaksanakan perubahan total iaitu dengan mencabut dan meruntuhkan jahiliyyah serta membangunkan atau menegakkan Islam di atas keruntuhan jahiliyyah itu. Mesti bersifat tajarrud, iaitu membebaskan diri daripada prinsip lain daripada Islam.

4. ALAMIYAH (UNIVERSAL)

n Dakwah untuk semua manusia, tidak kira bangsa, warna kulit dan keturunan.

n Nilai-nilai Islam bersifat sejagat.

n Menjamin hak asasi manusia.

5. WAQI’IYYAH (REALITI)

n Praktikal bukan utopia, semula jadi atau mampu diamalkan oleh semua manusia. (berpijak di bumi nyata)

6. THABAT DAN MURUNAH

n Tetap dan anjal.

n Tetap dari segi prinsip tetapi boleh berubah dari segi pelaksanaannya.
7. Ciri-ciri lain….

n Risalah dan jalan penyampaian jelas.

n Bergerak mengikut kemampuan.

n Melaksanakan hazar (waspada).

n Memudah dan jangan menyusahkan.

n Tadrij (beransur-ansur)

n Menimbang kemaslahatan dakwah demi memenuhi tuntutan syariat.

Sayyid Qutb….”Manhaj ini akan dapat dilaksana jika ianya dipikul oleh sekumpulan manusia yang benar-benar mengimani kebenaran manhaj ini. Mereka beristiqamah dengan manhaj ini menurut kemampuan mereka dan berusaha untuk menerapkannya dalam hati dan kehidupan mereka. Mereka mengorbankan segala-galanyanya demi merealisasikan matlamat ini….. Melawan hawa nafsu dan menentang sesiapa yang dikuasai oleh hawa nafsu”…



Wallahua'lam




Read more...

Thursday, 18 December 2008

Siru Ala Barakatillah; Laskar Jihad P036


Taat, patuh dan terima arahan pimpinan. Selaku ahli anggota jemaah Islam sentiasa diajar bahawa pilihan raya ini adalah satu peperangan jihad, maka serahkanlah jiwa dan harta benda kita untuk memastikan kemenangan Islam, kita akan berjuang dalam pilihanraya dengan keyakinan dan tekad bahawa kemenangan yang diraih adalah kemenangan jemaah dan bukan kemenangan calon atau individu... Berjuanglah amada kita syahid ataupun beroleh kemenangan, insyaAllah... Siru Ala Barakatillah...

Read more...